Yeni tasarım ve içeriğiyle okurlarıyla buluşan Türkiye’nin en köklü inşaat dergisi olan İnşaat Dünyası dergisi, Türkiye’nin lokomotif sektörü olan inşaat ve yapı sektörünün uluslararası gelişimini ana misyonu olarak görür ve yıllardır ödün vermediği yayıncılık çizgisini sürekli geliştirerek bu misyonu gerçekleştirmeyi hedefler.

Kuzey Marmara Otoyolu Viyadükleri’nde Doka İmzası

Doka

Doka, Kuzey Marmara Otoyolu’nun büyük bölümünde kalıp sistemi ve mühendislik hizmeti sunarak altyapı projelerindeki tecrübesine bir yenisini ekleyecek.

İstanbul Kınalı’dan Sakarya’nın Akyazı ilçesine kadar devam edecek, Yavuz Sultan Selim ve Osmangazi köprüleri ile bağlantı sağlayacak olan Kuzey Marmara Otoyolu’nda çalışmalar tüm hızıyla devam ediyor. Doka, Kuzey Marmara Otoyolu projesinde yapımcı müteahhitlerin ve alt yüklenicilerinin tercihi oldu.

Avrupa ve Asya kıtasında şehir içi ve transit trafiği rahatlatarak konforlu ve hızlı bir ulaşım hizmeti sağlamaya hazırlanan Kuzey Marmara Otoyolu’nda toplamda 8 tünel, 24 viyadük, 62 köprü, 78 alt geçit, 47 üst geçit ve 200 menfez bulunacak, ayrıca 4 şerit ile dünyanın en geniş tünelleri inşa edilecek. 2019 yılı sonunda trafiğe açılması hedeflenen projeye Doka çeşitli kalıp ve iskele sistemi tedarik ediyor.

Doka Kalıp Ve Freysaş İş Birliğiyle İtme Sürme Yöntemi

Otoyol & demiryolu gibi ulaşım amaçlı yapılan köprü projelerinde kullanılan itme sürme yöntemi, Türkiye inşaat sektörü için çok yeni bir metot olarak sayılabilir. Doka Kalıp & Freysaş iş birliği ile başarıyla uygulanan bu metodun Türkiye’de kullanılmasıyla bu tip devlet yatırım projelerinde büyük ölçüde zaman ve maliyet tasarrufu sağlanabilecek. İtme sürme yöntemi şu anda Kuzey Marmara Otoyolu projesinde İhsaniye ve Çayırköy viyadüklerinde başarıyla uygulanıyor.

İtme-Sürme köprü yapım metodunda genel olarak, oluşturulan sabit bir döküm sahasında, köprü kutu kesitinin demir ve beton imalatı işlemleri yapılır. İlk köprü segmentinin imalatından sonra, kesitin ucuna betona nazaran daha hafif olan çelik konstrüksiyondan kılavuz bir “burun” takılır. Bu burun, itme aşamasında konsol çalışacak köprü segmentinin, bir sonraki mesnet noktasına kadar daha az deplasman ile hareketini sağlamaktadır.

Sonraki mesnet noktasına itilen segment, mesnet noktası ve segment arasına yerleştirilen, sürtünmeyi azaltıcı özel malzemelerle birlikte yerleştirilir. Köprünün son segmentine kadar bu işlem devam ettirilir. Son aşamada, köprü tabliyesi kademeli olarak kaldırılarak, mesnet ve segment arasında, kalıcı elastomer mesnetler yerleştirilerek işlem tamamlanır.

İtme sürme metodu ile yapılan köprü projelerinde, sabit döküm sahasında çalışılması nedeniyle, iş güvenliği yüksek seviyededir. Yapılan imalatın tek noktadan kontrolü sağlandığı için, imalat kalitesi yüksektir. Yapılan imalatlar tekrarlı olduğu için işçilerin verimi yüksektir. Döküm sahasının üstü kapatılarak, zorlu hava şartlarında bile, dış etkenlerden bağımsız imalat yapılma imkânı vardır. Yapımda kullanılacak iskele, kalıp ve kule vinç gibi ekipmanların maliyetinde düşüş sağlanır.

Devamlı olarak iskele kurulumu ve sökümü yapılmadığı için işçilik maliyetinde düşüş sağlanır. Yapılan köprünün altından geçen her türlü durumdan bağımsızdır (trafik geçişi, elverişsiz doğa şartları). Ard germe işlemleri ile, köprü kesitindeki beton ve demir miktarında tasarruf sağlanır.

MF240 İle Güvenli Çalışma Ortamı

İtme sürme kalıbının dışında projenin farklı kesimlerine; Tırmanır kalıp MF240, geniş yüzeyli kalıp Top 50, DokaUniversal merdiven kulesi, yüksek kapasiteli taşıyıcı yük iskelesi d2 ve d3, şaft platformu, panel kalıpları Frami ve Framax Xlife, başlık kiriş kalıbı ve platformu tedarik edilmiştir. MF240, projenin Derince ve Liman köprüsü kısımlarında ayakların yapımında kullanılıyor. Sistemin kullanımı kolay olup 15 dereceye kadar eğimli perde uygulamalarına izin verir ve çok sayıda uygulamaya göre boyutlandırılabilir. Her tarafı kapalı, 2,40 metre genişliğindeki çalışma platformu sayesinde güvenli çalışma ortamı sağlar.