Yeni tasarım ve içeriğiyle okurlarıyla buluşan Türkiye’nin en köklü inşaat dergisi olan İnşaat Dünyası dergisi, Türkiye’nin lokomotif sektörü olan inşaat ve yapı sektörünün uluslararası gelişimini ana misyonu olarak görür ve yıllardır ödün vermediği yayıncılık çizgisini sürekli geliştirerek bu misyonu gerçekleştirmeyi hedefler.

Çimento İhracatında Hedef Dünya Liderliği

Batı Anadolu Grubu

Batı Anadolu Grubu İcra Kurulu Üyesi ve Çimento, Cam, Seramik ve Toprak Ürünleri İhracatçıları Birliği Başkan Yardımcısı Feyyaz Ünal çimento sektörünün ihracatına dair öngörülerini paylaştı.

Türkiye’nin çimento üretiminde Avrupa’da birinci, dünyada dördüncü sırada yer aldığını, ihracat alanında da Avrupa’da birinci, dünyada üçüncü konumda olduğunu vurgulayan Ünal, “2019 yılında dünya çimento ihracatında birinci sıraya yükselmemizin önünde hiçbir engel yok, bunu bekliyoruz” dedi. Bir yandan satış miktarlarının sürekli yukarı doğru ivme kazandığına, diğer yandan da Türkiye’nin rakibi olan ülkelerde önümüzdeki yıl değişik nedenlerle önemli duraklamalar yaşanacağına değinen Feyyaz Ünal 2019’un sektör açısından çok kârlı bir yıl olmasının beklendiğini ifade etti.

Çimento İhracatındaki Yükseliş 2019’da Da Devam Edecek

Türkiye’nin 2018 yılı Ağustos ayına kadar 274 milyon dolarlık satış gerçekleştirerek 5,2 milyon ton çimento ihraç ettiğine dikkat çeken Feyyaz Ünal sırasıyla ABD, İsrail, Suriye, Haiti ve Bulgaristan’ın en çok ihracat yapılan ülkeler arasında yer aldığını belirtti. Ünal, “Çimento satışı gerçekleştirdiğimiz ülkeler arasında en üst sırada yer alan ABD ile ihracatımız 2018’de yüzde 50 oranında artış gösterdi. Suriye’ye gerçekleşen çimento ihracatımız da önceki yıllara göre büyük bir artış kaydetti ancak İsrail ile olan ticaretimiz Suriye’nin de önüne geçerek 2. sıraya yükseldi” dedi.

Bu yükselişin 2019’da da devam edeceğini söyleyen Ünal Türkiye’nin klinker ihracatına da değindi: “Klinker ihracatının büyük bölümünün yapıldığı Batı Afrika ülkelerindeki büyüme rakamları Türkiye’nin klinker ihracatı açısından olumlu bir gösterge. Bölgeye ihracat yapan pek çok rakibimiz var, ancak yüksek üretim kapasitesi nedeniyle talebin büyük bölümü yine Türkiye tarafından karşılanmaya devam edecek. Klinker maliyetlerinin büyük bölümünün dövize endeksli olarak artış gösterecek olmasının yanında artan petrol ve navlun fiyatları, önümüzdeki sene klinker ihracat fiyatlarının da artış göstereceği izlenimi vermekte” dedi.

Feyyaz Ünal sektördeki rakip ülkelerin durumunu ise şöyle özetledi: “Çin’de gerçekleşen konsolidasyon, ihracatçı olan Çin’i bugün ithalatçı konuma getirdi. Çin’in 2019 yılında 12 milyon ton çimento ve klinker ithal etmesi bekleniyor. İran uygulanan ambargo sebebi ile dünya çimento ticaretinde önemli ölçüde geriledi. Avrupa’da ise karbon fiyatlarında beklenen yüzde 70’lik artış, ticaretin odağının karbona yönelmesine neden olacak. Dolayısıyla Türkiye’nin dünya çimento ve klinker ihracatında rakibi bulunmuyor” dedi.

Sektörün 2019 yılı hedeflerini belirlerken Türkiye’nin pazardaki konumunun ve potansiyelinin iyi tahlil edilmesi gerektiğini vurgulayan Ünal, “Çimento sektörü döviz artışına bağlı kömür ve elektrik maliyetlerinin yükselmesinden etkilenmekte. Ancak dünya çimento sektöründe ülkemiz açısından umut vadeden bu tablo ile yükselen ihracat oranlarının sektörün maliyet endişesini gidereceğini düşünüyoruz.

Yeter ki günü kurtarmaya değil, geleceği şekillendirmeye yönelik planlamalar yapalım. İhracata yönelik doğru fiyatlandırma ve üretim planlaması ile 2019 yılının sektör açısından çok kârlı bir yıl olacağını ümit ediyoruz” dedi.